Kategori Tulisan

Nama Tempat Terpanjang Di Dunia

Tuesday, October 26, 2010



Jika anda merasakan nama tempat di negara New Zealand seperti gambar di atas merupakan satu-satunya tempat yang mempunyai nama terpanjang di dunia, anda sebenarnya silap.


Terdapat lagi sebuah tempat iaitu di negara Thailand yang mempunyai nama yang lebih panjang daripada ini iaitu kira-kira sebanyak 163 huruf. Saya kurang pasti sama ada anda mampu menyebut nama tempat ini dengan sebutan yang betul.

Krungthepmahanakornamornratanakosinmahintarayutthayamahadilokphop


nopparatrajathaniburiromudomrajaniwesmahasatharn


amornphimarnavatarnsathitsakkattiyavisanukamprasit.


Jika diterjemahkan nama tempat ini ke dalam bahasa Inggeris, maksudnya adalah:

The great city of angels, the supreme unconqueralble land of the great immortal divinity (Indra), the royal capital of nine noble gems, the pleasant city, with plenty of grand royal palaces, and divine paradises for the reincarnated deity (Vishnu), given by Indra and created by the god of crafting (Visnukarma).

Namun begitu tempat ini masih mempunyai nama yang pendek iaitu Krung Thep (City Angels). Mungkin kerana orang-orang Thailand sendiri susah untuk mengingati nama sepanjang itu. Kita bernasib baik kerana tidak mempunyai nama tempat seperti itu, jika tidak tentu memakan ruangan yang banyak di atas peta.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
✿˙·٠•●♥Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●•٠·˙✿... Assalamualaikum # Selamat Datang Ke Blog Cikgu Mawi ...✿˙·٠•●♥Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●•٠·˙✿

Mintalah Pada Allah..

Mintalah Pada Allah..

Berusaha Dgn Kudrat Sendiri

Berusaha Dgn Kudrat Sendiri

Detik Yang Berlalu

Kalendar Hijriah

Lembaran 2010

Listen and Learn Quran

Quote of The Day

Mutiara Hati

"Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal."
- Saidina Ali r.a. -

Sabda Rasulullah saw:
"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya, maka Allah jadikan kekayaan dalam jiwanya. Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina (iaitu dalam keadaan dirinya mulia). Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya, maka Allah akan letakkan kefakirannya antara kedua matanya. Allah cerai-beraikan urusannya, dan dunia pula tidak datang melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya (iaitu dalam keadaan hina)."
- Riwayat al-Tirmizi -

Since 14 Oct 2010..

   

Cuaca di Melaka

Maher Zain

Profile Blogger

My photo
- Graduan Universiti Malaya program Sarjana Muda Sains Pendidikan dan juga merupakan graduan dari Politeknik Ungku Omar dalam bidang Power Electrical Engineering. Pernah bertugas sebagai Planner Engineering di UMW Toyota Assembly Sdn Bhd. Mula bertugas sebagai guru di SMK Paloh Kluang Johor dan kini bertugas di SMK Tinggi Melaka bermula Januari 2009.